Integruota lietuvių ir rusų kalbų PAMOKA Senų šeimos tradicijų puoselėjimas. «По имени и житие»: изучаем и храним старые семейные традиции. V klasė Dialogo erdvė: tarpkultūrinė komunikacija tautinių mažumų mokykloje Galina Stonkienė, lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Svetlana Kostiuk, rusų kalbos mokytoja ekspertė Klaipėdos Santarvės pagrindinė mokykla
Vardo ir gimimo dienų šventės. У каждого имени есть своя история и родина!
SAUGOK GERĄ VARDĄ! БЕРЕГИ ДОБРОЕ ИМЯ!
Pamokos tikslai: mokiniai apibūdins išskirtines metų dienas – vardines ir gimtuves; palygins rusų ir lietuvių vardinių ir gimtuvių švenčių tradicijas ir papročius; аpmąstys ir pritaikys žinias gyvenimo kasdienybėje. Задачи урока: ученик разграничит понятия день Ангела, именины, день рождения; узнает значение слова святцы; познакомится с обрядами русского и литовского народа, разучив русские и литовские пословицы и хороводы, связанные с рождением ребенка, его имянаречением; расскажет/покажет историю своего имени; использует справочный материал для ответов на вопросы
Metodai: mokinių metraščių parodėlė; pokalbis; analizė; kūrybinių darbelių pristatymas; inscenizavimas; skaitymas; aiškinimas. Priemonės: kompiuteris, projektorius, įvairios medžiagos.
Be ko žmogus negali gyventi? Be ko nė viens negal būt? Kas nesupūva po žeme? Šiandien draugystės ir šilumos pamoka. Kalbėsime apie labai svarbų dalyką žmogui. Ogi apie ką? Be vardo Be savo vardo Vardas arba geras vardas
Отгадайте загадку: Нас не было – оно было, нас не будет – оно будет; никто ни у кого его не видел, а у каждого оно есть. имя
Lietuviai ir rusai visada brangino tradicijas ir apeigas susietas su žmogaus gimimu bei vardo suteikimu. Krikštynos – Vardinės – Gimtadienis Очень часто за событиями И за сутолокой дней Старины своей не помним, Забываем мы о ней. Хоть и более привычны Нам полёты на луну, Вспомним русские обычаи, Вспомним нашу старину
Mokiniai trumpą pasakojimą apie save – metraštį pagal planą: 1.Gimtadienis; 2.Vardadienis (vardinės); 3.Vardo kilmė; 4.Zodiako ženklas; 5.Charakterio bruožai. Taigi, kokios lietuvių ir rusų šeimos tradicijos? Kokių išliko su naujagimiu susijusių apeigų? Kuo panašios lietuvių ir rusų šeimos?
gimimo diena gimimo dienos minėjimas vardo dienos šventė žmogus, kurio varduvės švenčiamos Varduvininkas – Vardinės – žmogaus asmens pavadinimas (duodamas gimus) Vardas – Gimtuvės – Gimtadienis–
Zodiako ženklas AVINAS ( – ) Apie tuos, kuriuos valdo impulsas… JAUTIS (04.21 – ) Apie tuos, kurie mėgsta skaniai pavalgyti… DVYNIAI ( – ) Apie tuos, kurie panašūs į vėją… VĖŽYS ( – ) Apie tuos, kurie primena veidrodžius… LIŪTAS ( – ) Apie tuos, kuriuos reikia kasdien girti… MERGELĖ ( – 09.23) Apie tuos, kurie turi aštrią akį…
SVARSTYKLĖS ( – 10.23) Apie tuos, kurie sunkiai apsisprendžia… SKORPIONAS ( – 11.22) Apie tuos, kurie pabunda pavakary… ŠAULYS (11.23 – 12.22) Apie tuos, kurie mėgsta pavalkatauti… OŽIARAGIS (12.23 – 01.20) Apie tuos, kurie gimsta drauge su Jėzum Kristum… VANDENIS (01.21 – 02.19) Apie tuos, kurie gimsta per pūgas… ŽUVYS (02.20 – 03.20) Apie tuos, kurių žodžiai liejasi upeliais… Zodiako ženklas
И в литовских и в русских семьях на ребенка смотрели как на существо чистое, безгрешное. В литовской традиции этот день назывался Крестины, а русские люди день крещения испокон веков называли днем Ангела. А теперь давайте мы вспомним старые русские обычаи, связанные с крестинами (говорение). Задача всем участникам этой части урока – выразительно рассказать о том, что интересного вы узнали. Начну я...
Я храню нательный крестик, белую крестильную рубашечку. А знаете, что я вам принесла на наш урок? Свою прядь младенческих волос. Ее всю жизнь хранила моя мама, а когда мне исполнилось 50 лет, она подарила это мне. Первая традиция
1 ученик. А я узнал, что младенца клали на лавку под образа на тулуп, который считался символом богатства. 2 ученик. Ребенка после крещения приносили домой и подносили к челу (наружному отверстию) печи, которая считалась жильем домового хозяина дома, и обращались к домовому с просьбой принять новорожденного в дом: «Родной, приходи, дите спри-ими, в домовине укрепи! Господи, благослови новое чадо в доме видать». Вторая традиция
3 и 4 ученики. Посадят всех за стол, именинника крёстная матушка и крёстный батюшка вокруг стола на руках носят, а все, кто есть, припевают: Вторая традиция Имениннику песенка, А гостям обеденка – За столом столовать, За пирами пировать. Эту песню поём, Ему честь воздаём, Его величаем, По имени называем, С днём Ангела поздравляем! Он как белый сыр на блюде, Как оладышек в сосуде, В саду вишенье садовое, Сладко яблочко медовое. Умел хорошо родитеся, Хорошо снарядитеся, Умей веселитеся!
Вторая традиция 6 ученик. Младшему в семье поручалось бросить при начале сева три горсти семян, чтобы урожай выдался на славу.. Считалось, что сделанное руками ребенка не несет в себе зла. 5 ученик. А я узнал, что, когда младенцу исполнялся год, ему впервые стригли волосы. В этот день мальчиков сажали на коня рядом с топором и другими мужскими инструментами, а девочку - рядом с веретеном и прялкой. 7 ученица. С утра именинник или именинница рассылали гостям именинные пироги; если человек был знантный, то ему посылался очень большой пирог. Он служил приглашением на именины. Тот, кто приносил пироги, ставил их на стол и говорил: «Именинник приказал кланяться пирогами и просил хлеба кушать».
8 ученик. Именинные пироги выпекали с соленой рыбой, картофелем, мясом, грибами. Самым главным угощением считался пирог с соленой рыбой Вторая традиция 9 ученик. За именинный стол крестных сажают на почётное место. В день именин мать печет имениннику именинный пирог с кашей. Перед тем как начать его есть, пирог разламывают над головой виновника торжества. Чем больше каши осталось на голове, тем счастливее будет для него год.
Taigi, kas mes, kokie mes? Kur mūsų šaknys? Kas mus sieja su kitų tautų žmonėmis? Mes visi esame skirtingi, todėl kiek žmonių, Kiek iš viso Lietuvoje yra vardų – dabar niekas tiksliai nežino, nes vardų skaičius visą laiką keičiasi: gimsta žmogus, ir jam parenkamas vardas, miršta – savo vardą nusineša į kapus. Kas kita yra pavardės. Jos nėra kaip vardai laisva valia parenkamos – pavardės yra paveldimos: vaikai gauna tėvo ar motinos pavardę. Vasaris lietuvių pasaulėjautoje tikras meilės mėnuo. Vasario 5-oji laikoma Duonos diena. Todėl buvo laikomasi įvairių duonos pagerbimo papročių. Tradicinis paprotys prie naujagimio laikyti duoną.
Kūrybos kampelis (Krikštynų pokylio inscenizavimas) Vaikai stovi ratu, perduoda iš rankų į rankas kūdikį ir kiekvienas jį laimina, linki, kad būtų turtingas, protingas, doras, sveikas, darbštus, sąžiningas... Po linkėjimų kūmai kūdikį nešiodavo apie ugniavietę ir visą ūkį, kad būtų geras šeimininkas.Suteikdami kūdikiui vardą senovės lietuviai degindavo žvakę.Senojo kaimo šeimose labiau laukta gimstant berniuko, nes mergaitė – tik papildomas kraitis iš namų. Bet visiems ateinantiems,be abejo, linkėta, kad būtų laimingi. Paprastai prie naujagimio susirinkusios kaimo merginos uždegdavo žvakę, tyliai kalbėdavo, sekdavo pasakas, prisimindavo patarles. Pasikeisdamos šiek tiek užsnūsdavo. Žibindavo, kad laumės nepavogtų vaiko.
Kokių žinote patarlių apie vaiko gimimą, šeimą, namus? Koks gimė, toks ir mirs. Prigimtis už įpratimą baisesnė. Obuolys nuo obels netoli rieda. Blogas paukštis, kuris savo lizdą teršia. Kiekviena pušis savo šilui ošia. Motinos meilė vis nauja.
Был в старину такой обычай: Несли младенца в церковь. Там В страницы святцев пальцем тыча, Поп имена давал по дням. Коль ты родился в день Ефима, То назван именем таким, Но если в день Иеронима, То – хошь не хошь – Иероним. Часть вторая. «По имени и житие». Беседа. 1.Как вы поняли содержание стихотворения? О чем оно? 2.Какой старинный обычай зашифрован в этом тексте? 3.Что такое святцы? Выбирали имя среди тех святых, чья память празднуется на восьмой день от рождения, т.к. именно в этот день в древности нарекали имя, ведь число восемь символизирует вечность. Если не удалось выбрать имя в первый и восьмой день, то смотрят на 40-й день от рождения
Раньше люди так чтили день именин, что даже нередко забывали о дне своего рождения. Сейчас - наоборот. Мы помним лишь день рождения. А я заглянула в Святцы и посмотрела, у кого именины в феврале. А кто из вас знает это? Часть вторая. «По имени и житие». 6 февраляКсения 19 февраляМаксим 24 февраляДмитрий 25 февраляАнтон 26 февраляАнна, Владимир, Светлана 27 февраляКирилл, Михаил, Константин В день именин всегда водили хоровод. Кто знает, какую песенку пели в это время? Давайте водить хоровод. Почему этот хоровод называется «Каравай»?
Рефлексия 1. Хоровод «Как на Светины именины...» Все дети водят хоровод под известную песню, и выбранный в круг ученик задает вопрос по материалу урока. Тому, кто отвечает на вопрос, угощение – кусочек именинного пирога. Третья часть урока. Рефлексия. «Кто именинник тому и пирог!»
Рефлексия. Bопросы по материалу урока. 1.Как называется книга, по которой выбирали имена? 2.Какого числа именины у Светланы? 3.Кто был хранителем русского дома? 3.Как называлось отвестие в печке, перед которым клали новорожденного ребенка? 4.Как праздновали день именин мальчики? 5.Как праздновали день именин девочки? 6.Почему во время сева первые горсти зерна давали бросить в землю ребенку? 7.Какая начинка была в именинном пироге? Святцы 26 февраля Домовой Чело Сажали на коня рядом с мужскими инструментами Сажали рядом с веретеном и прялкой Чтобы выдался урожай, в руке ребенка нет зла Соленой рыбой, мясом, картофелем, грибами
Refleksija Štai pažvelkit, saulės laiptai, Kas gi ten taip kopia? Kas už skliauto krašto laikos Lyg skruzdė virš kopų. Ar ne vaikas baltaveidis? Tokį klausimą užduoda L. Gutauskas eilėraštyje Laiptai.
Gimimo diena 2. Žmogaus asmens pavadinimas 3. Mažas vaikas (iki metų) 4. Pokylis, vaišės, pakrikštijus 5. Krikšto tėvai 6. Vardo dienos šventė Laiptažodis VARDINĖS K R I K Š T Y N O S KŪMAI GIMTADIENIS V A R D A S KŪDIK I S
Vasario 24-oji Vieversio diena, Pavasario laukimo diena. Šią dieną, kad žiema perdaug neužsiliktų žmonės švęsdavo. Pas mus šiandien pamoka – šventė – vardo ir gimimo šventė. Kaip pasisekė ši pamoka, jums mokiniai spręsti. Mokiniai vertina pamokos sėkmę įvairių spalvų juostelių rišimu. Ryškių spalvų juostelės – puikiai pasisekė pamoka, mėlynos spalvos – nepasisekė. RefleksijaРефлексия Для каждого из вас приготовлены разноцветные ленточки, а в вазе стоят ветки черемухи. Кому урок понравился, тот пусть завяжет ленточку яркого цвета.
Namų darbai Pasidalykite įspūdžiais apie gimimo ir vardo dienų šventes su namiškiais, rinkite rusų ir lietuvių patarlių apie gimtuves, namus, motiną.
Šiandien per kalbos ugdymo pamoką kalbėjome apie tai, kaip žmogui yra svarbu žinoti savo protėvių tradicijas, lyginome lietuvių ir rusų krikštynų papročius, iliustravome žodžiu bendraklasių vardadienių knygą, svarstėme, kas mus sieja su kitų tautų žmonėmis, piešėme bendrą draugų paveikslą, kuriame atsispindėjo meilė, draugystė, šiluma. Pamokos apibendrinimas
БЕРЕГИ ДОБРОЕ ИМЯ!