Иван Бурмистров Факультет психологии МГУ
Две группы игроков на онлайн-рынке Агентства путешествий Expedia.com, Orbitz.com, Travelocity.com дают выбор из большого числа авиалиний изначально ориентированы на пакеты услуг (билеты, гостиница, аренда автомобиля…) Отдельные авиакомпании и их альянсы American Airlines, Alitalia, British Airways, Delta Air Lines, Finnair, KLM, Lufthansa, SAS, Аэрофлот, Трансаэро, S7; oneworld, SkyTeam, Star Alliance дают выбор рейсов одной (собственной) авиалинии или ограниченного числа ассоциированных авиалиний первоначально продавали только билеты, сейчас налицо тенденция к продаже пакетов услуг
Шаги бронирования Поиск Выбор варианта полёта Подтверждение выбора Пассажиры Оплата Подтверждение оплаты
Поиск 1
Поиск 2
Поиск 3 Основные параметры Откуда/Куда Дата туда/Дата обратно Пассажиры Взрослые Дети (2-12) Младенцы (
Поиск 4 Дополнительные параметры Полёт в одну сторону Полёт через несколько городов Искать близлежащие аэропорты Время вылета Утро/День/Вечер/Ночь 00:01 – 23:00 Только прямые рейсы Предпочтительные авиакомпании Особые категории пассажиров Молодёжь Пожилые Военнослужащие Искать билеты с возмещением стоимости
Поиск 5 Форма расширенного поиска
Поиск 6 Расширяемая форма поиска
Предлагаемое решение 1
Предлагаемое решение 2
Выбор города 1 Способы выбора города свободный ввод листбокс всплывающее окно интеллектуальный выбор (smart search)
Выбор города 2 Обработка ошибок ввода GDS (Global Distribution Systems) MOW = Москва, все аэропорты SVO = Москва, Шереметьево DME = Москва, Домодедово
Выбор города 3 Обработка ошибок ввода Нюёрк Нью-Йорк
Выбор города 4 Нельзя заменять введённое пользователем название города на код города/аэропорта Допустима замена: Copenhagen Copenhagen, Denmark (CPH)
Выбор варианта полёта 1 Сначала – «туда», затем – «обратно»
Выбор варианта полёта 2 Скомпонованные варианты «туда – обратно»
Выбор варианта полёта 3 Параллельный выбор «туда» и «обратно»
Выбор варианта полёта 4 Две недели
Выбор варианта полёта 5 Матрица 7*7
BLACKOUT_DATES:NO BLACKOUT DATES APPLY. DAY/TIME:NO DAY/TIME TRAVEL RESTRICTIONS APPLY. RESERVATION/TICKETING:CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS. WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 100 DAYS BEFORE DEPARTURE, TICKETING MUST BE COMPLETED AT LEAST 93 DAYS BEFORE DEPARTURE. OR - CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS. WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 14 DAYS BEFORE DEPARTURE, TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 7 DAYS AFTER RESERVATIONS ARE MADE. OR - CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS. WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 8 DAYS BEFORE DEPARTURE, TICKETING MUST BE COMPLETED AT LEAST 7 DAYS BEFORE DEPARTURE. OR - CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS. TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 24 HOURS AFTER RESERVATIONS ARE MADE. MINIMUM_STAY:TRAVEL FROM LAST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF FARE ORIGIN MUST COMMENCE NO EARLIER THAN THE FIRST SUN AFTER DEPARTURE OF THE FIRST INTERNATIONAL SECTOR. OR - TRAVEL FROM LAST SECTOR MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 3 DAYS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN. MAXIMUM_STAY:TRAVEL FROM LAST SECTOR MUST COMMENCE NO LATER THAN 3 MONTHS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN. SEASONALITY:NO SEASONAL TRAVEL RESTRICTIONS APPLY. FLIGHTS: THE FARE COMPONENT MUST BE ON ONE OR MORE OF THE FOLLOWING ANY SU FLIGHT. SURCHARGES:NO SURCHARGE REQUIREMENTS APPLY. PENALTIES:ORIGINATING RUSSIA - CANCELLATIONS BEFORE DEPARTURE CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/REFUND. NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING. FULL FARE PAID IF TICKET IS PRESENTED FOR A REFUND MORE THAN 24 HOURS BEFORE DEPARTURE TIME SHOWN ON THE FIRST FLIGHT COUPON. FARE PAID LESS 25 PERCENT IF TICKET IS PRESENTED FOR A REFUND LESS THAN 24 HOURS BEFORE DEPARTURE TIME SHOWN ON THE FIRST FLIGHT COUPON. BEFORE DEPARTURE TICKET IS NON-REFUNDABLE IN CASE OF NO-SHOW. AFTER DEPARTURE CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/REFUND. NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING. REFUND THE DIFFERENCE BETWEEN THE FARE PAID AND THE APPLICABLE FARE FOR THE TRANSPORTATION USED IN EFFECT ON THE DAY OF ORIGINAL TICKET ISSUE IF TICKET IS PRESENTED FOR A REFUND MORE THAN 24 HOURS BEFORE DEPARTURE TIME Тарифные правила
Литература 1.Carstens D. S. & Patterson P. (2005) Usability study of travel websites, Journal of Usability Studies, 1 (1), Chaparro B. & Gibson A. (2002) Planning your next vacation: Orbitz, Expedia, or Travelocity?, Usability News, 4 (1) 3.Chariton C. & Choi M.-H. (2002) User interface guidelines for enhancing usability of airline travel agency e- commerce web sites, in: CHI02 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM, Chariton C. & Choi M.-H. (2004) Enhancing usability of flight and fare search functions for airline and travel web sites, in: Proceedings of ITCC 2004 International Conference on Information Technology: Coding and Computing, Vol. 1, Human Factors International, TechSmith Corporation & Michigan State University (2005) Online Travel Usability Study 6.Johnson J. (2003) Web Bloopers: 60 Common Web Design Mistakes and How to Avoid Them, San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers 7.McDonnell K. (2000) How to Design On-line Holiday and Flight Booking Services: Usability Guidelines, Serco Usability Services 8.Selvidge P. (1999) Reservations about the usability of airline web sites, in: CHI99 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM, Walsh P. (2008) Airline Websites: Booking a Flight from Barcelona, Customer Service and Information, webusability.es 10.Webcredible (2007) Online Travel Sector Usability Report: Online Flight Booking, London: Webcredible 11.Webcredible (2008) Flights Online – Ensuring Your Site Takes off: A Usability Study of UK Travel Websites, London: Webcredible 12.Wei J. & Ozok A. (2005) Development of a web-based mobile airline ticketing model with usability features, Industrial Management & Data Systems, 105 (9), Whiteley D., Hersey I., Miller K. & Quick P. (1999) Internet e-commerce: Buying the book and catching the plane, BIT99 Подборка размещена здесь:
Контакт: Иван Бурмистров Факультет психологии МГУ