«Система подготовки обучающихся общеобразовательных учреждений к сдаче ЕГЭ» Лихачева Елена Алексеевна Лихачева Елена Алексеевна учитель английского языка учитель английского языка МОУ «СОШ с. Лозное Чернянского района Белгородской области»
должным уровнем развития коммуникативной компетенции (владение ин. языком) должным уровнем развития коммуникативной компетенции (владение ин. языком) - овладением стратегиями разного рода в аудировании и чтении - овладением стратегиями разного рода в аудировании и чтении - знакомство с форматом экзамена - знакомство с форматом экзамена - тренировка в формате теста (выполнение инструкций, контроль за временем, магнитофонная запись устных ответов с их последующим прослушиванием и т.д.) - тренировка в формате теста (выполнение инструкций, контроль за временем, магнитофонная запись устных ответов с их последующим прослушиванием и т.д.)
- применение различных стратегий аудирования и чтения в зависимости от поставленной коммуникативной задачи; - применение различных стратегий аудирования и чтения в зависимости от поставленной коммуникативной задачи; - ознакомление учащихся с особенностями работы с тестовыми заданиями разных типов; - ознакомление учащихся с особенностями работы с тестовыми заданиями разных типов; - ознакомление учащихся с текстами различных типов и жанров, языком современной прессы, с материалами сети Интернет; - ознакомление учащихся с текстами различных типов и жанров, языком современной прессы, с материалами сети Интернет; - формирование умений языковой догадки; - формирование умений языковой догадки; - приемы активной поддержки, управления беседой; - приемы активной поддержки, управления беседой;
формирование умений обосновывать; аргументировать свою позицию при речевом взаимодействии, высказывать контраргументы; формирование умений обосновывать; аргументировать свою позицию при речевом взаимодействии, высказывать контраргументы; - совершенствование навыков употребления лексико- грамматического материала в коммуникативно- ориентированном контексте; - совершенствование навыков употребления лексико- грамматического материала в коммуникативно- ориентированном контексте; - развитие таких общеучебных умений, как умение самостоятельно добывать и обрабатывать информацию, делать заключения и уметь их аргументировать, принимать решения на основе полученной информации, в том числе и в ходе речевого взаимодействия; - развитие таких общеучебных умений, как умение самостоятельно добывать и обрабатывать информацию, делать заключения и уметь их аргументировать, принимать решения на основе полученной информации, в том числе и в ходе речевого взаимодействия; - соблюдение заданных объемов выполнения коммуникативных заданий в указанное в инструкциях время. - соблюдение заданных объемов выполнения коммуникативных заданий в указанное в инструкциях время.
- ознакомление с форматом заданий, в том числе, заданий со свободно конструируемым ответом, т. е. заданий части С (по письму и говорению); - ознакомление с форматом заданий, в том числе, заданий со свободно конструируемым ответом, т. е. заданий части С (по письму и говорению); - отработку четкого следования инструкциям к заданию, в том числе соблюдения предписанного объема письменного или устного высказывания; - отработку четкого следования инструкциям к заданию, в том числе соблюдения предписанного объема письменного или устного высказывания; развитие умения укладываться в регламент времени, отведенного на выполнение конкретного задания; развитие умения укладываться в регламент времени, отведенного на выполнение конкретного задания; ознакомление с критериями оценивания заданий части С (по письму и говорению); объяснение предъявляемых требований; ознакомление с критериями оценивания заданий части С (по письму и говорению); объяснение предъявляемых требований; включение в практику записи устных ответов учащихся на магнитофон с последующим прослушиванием и анализом; включение в практику записи устных ответов учащихся на магнитофон с последующим прослушиванием и анализом; отработку стратегий выполнения тестовых заданий с их последующим анализом и самоанализом; отработку стратегий выполнения тестовых заданий с их последующим анализом и самоанализом;
Структура и содержание раздела «Аудирование» ЗаданиеКол-воПроверяемыеТип текстаТип задания вопросовумения В1 Умение понять вКраткие выска-Задание на уста- Базовый прослушанномзывания инфор-новление соответ- уровень1тексте основноемационно-ствия содержаниепрагматического характера А1-А7 Умение понять вБеседа и стан-Задание с множест- Повы- прослушанномдартные ситуациивенным выбором шенный7тексте запраши-повседневногоответа уровень ваемую информа-общения \ цию А8-А14 Умение пониматьИнтервью, репор-Задание с множест- Высокий полно и точно со-тажвенным выбором уровень7держание прослу- ответа шанного текста
Структура и содержание раздела «Чтение» Задание Кол-во вопросо в Проверяемые уменияТип текстаТип задания В2 Базовый уровень 1Умение понять основную тему текста Журнальные статьи, брошюры, путеводители Задание на установление соответствия ВЗ Повы шенный 6Умение понять структурно- смысловые связи Газетные или жур нальные статьи Задание на уста новление соот ветствия уровень текста А15-А21 Высоки й уровень Умение полного понимания текста, логические связи в Журнальные статьи, отрывки из ху дожественной прозы современных авторов Задание с множественным выбором ответа 1предложении и между частями тек ста; делать выводы из прочитанного
Структура и содержание раздела «Грамматика и лексика» Задан и е Кол-во вопросов Проверяемые уменияТип/жанр текстаТип задания В4- В 1 0 Б а з о в ы й Владение видовременными формами Связный отрывок из повество вательно- го/ научно- популярного текста Задание с кратким ответом урове н ь 7-глагола, личными и неличными формами глаголов; формами числительных; фор- мами местоимении В11- В 1 6 П о в ы ш е н н ы й у р о - 6Владение способами словообразования Связный отрывок из повествовательного тек ста Задание с кратким ответом вень А22- А 2 8 В ы с о к и й у р о в е н ь 7Употребление лексических единиц с учетом сочетаемости слов Связный отрывок из художественного или публицисти ческого текста Задание с множественным выбором
Структура и содержание раздела «Письмо» ЗаданиеТип задания Проверяемые умения (основные блоки) Требуемый объем Время выполнения С1 ПовышенныйПисьмо личного характера - Дать развернутое сообщение - Запросить информа цию слов20 мин. - Использовать неофи- циальный стиль - Соблюдать формат неофициального письма С2Письменное- Высказать свое мне мин. Высокий Базовый/ высказывание с элементами ние и привести аргументы, доказательства, слов уровеньрассужденияпримеры - Сделать вывод. Последовательно и логически правильно строить высказывание - Использовать соот- ветствующие средства логической связи - Правильно оформить стилистически в соот- ветствии с поставленной задачей
Структура и содержание раздела «Говорение» ЗаданиеТип задания Проверяемые умения (основные блоки) Требуемый объем Время выполнени я СЗ ПовышенныйТематическое монологическо е Умения высказаться по теме в виде монолога, фраз3-3,5 мин. уровень логично построить свое высказывание, проде- монстрировать владение грамматическими структурами и хорошим словарным запасом в соответствии с постав- ленной задачей С4 Высокий/ базовый уровень Диалог с целью обмена оценочной информацией Умения начать, поддержать и закончить беседу, предлагать варианты к обсуждению, Не менее 10 реплик 4-5 мин. выражать свою аргу- ментированную точку зрения и отношение к обсуждаемому вопро- су, принимать совме- стное решение
Клише для написания личного письма ( в формате ЕГЭ) Что требуется в письме Рекомендации Примеры 1Адрес Address Адрес пишущего указывается в правом верхнем углу *В принятом в Великобритании порядке: номер квартиры, корпуса, дома, улица, почтовый индекс, страна *Слова Flat, Block, Street, Avenue, Prospect пишут с заглавной буквы Можно пользоваться общепринятыми сокращениями, которые тоже пишут с заглавной буквы ( Fl, Apt, St, Ave, Pr) (полный) Flat 5 Block 1 12 Grazhdansky Pr StPetersburg Russia (краткий) StPetersburg Russia 2Дата Date Под адресом дата (пропустив строку) *Можно писать цифрами или буквами *Названия месяцев пишут с заглавной буквы В зависимости от задания (адресата) можно писать британский вариант: дата/ месяц/ год или американский вариант : месяц / дата / год Saturday, March 1 st, September Обращени е Greeting Письмо начинается с обращения, после которого ставят запятую. (с новой строки, пропустив строку) Dear Sally, Dear Mr Brown, My darling, 4Начало письма Introductio n В начале письма автор обычно *Благодарит адресата за ранее полученную корреспонденцию *Извиняется, что не писал раньше Thanks for…, Many thanks for…, How nice of you …, I was awfully glad to get your letter… I must apologise for not writing…, I really should have written sooner….
Клише для написания личного письма ( в формате ЕГЭ) 4 Начало письма Начало письма Introduction Introduction В начале письма автор обычно В начале письма автор обычно * Благодарит адресата за ранее полученную корреспонденцию * Извиняется, что не писал раньше Thanks for…, Many thanks for…, How nice of you …, I was awfully glad to get your letter… I must apologise for not writing…, I really should have written sooner…. 5 Основная часть письма Main Body В ней должны быть раскрыты все аспекты, указанные в задании. Каждый параграф пишут с новой строки, пропустив строчку. 6 Конец письма Conclusion В конце письма автор упоминает о дальнейших контактах. (с новой строки, пропустив строку) Ill write again soon. Looking forward to seeing you. Hope to hear from you soon. 7 Завершающая фраза письма Ending Эта фраза зависит от степени близости автора и адресата, после неё всегда ставится запятая. (с новой строки, пропустив строку) I love you so much, Lots of love, Much love, Best wishes, All the best, Yours….., 8 Подпись автора Личные письма подписывают без указания фамилии (с новой строки, пропустив строку) Sally, David
Вводные фразы It was great to get your letter…. Thanks for your letter. It was great to get your letter…. Thanks for your letter. It was great / lovely to hear from you. It was great / lovely to hear from you. Thanks for your long letter. Thanks for your long letter. It was really great to hear all your news, after not hearing from you for ages…. It was really great to hear all your news, after not hearing from you for ages…. Sorry I havent written for so long but….. Sorry I havent written for so long but….. Im very sorry about not replying to your letter sooner but Ive been extremely busy. Im very sorry about not replying to your letter sooner but Ive been extremely busy. Sorry for not writing earlier but Ive……… Sorry for not writing earlier but Ive……… How are things with you? Im sorry I havent written for so long, but …… How are things with you? Im sorry I havent written for so long, but …… I was really pleased to hear that…. I was really pleased to hear that…. I thought Id better write and tell you about…. I thought Id better write and tell you about….
Заключительные фразы I would really like you to visit me this summer. Write to me and tell me your plans. I would really like you to visit me this summer. Write to me and tell me your plans. Thanks for sending me… Please write to me again soon, and tell me all your news. Thanks for sending me… Please write to me again soon, and tell me all your news. Please give/send my regards (love) to your…. And write and tell me your plans for…. Please give/send my regards (love) to your…. And write and tell me your plans for…. I would really love to see you. Why dont you come and visit me this….. I would really love to see you. Why dont you come and visit me this….. Write back soon! Write back soon! If you want to know anything else, just drop me a line. If you want to know anything else, just drop me a line. Well, thats all for now. Do write back soon. Well, thats all for now. Do write back soon. Thats all my news for now… Thats all my news for now…
Письма с просьбой дать совет. Asking for advice Formal Formal I would appreciate it if you could give me some advice about… I would appreciate it if you could give me some advice about… I am writing to ask if you could help me with… I am writing to ask if you could help me with… I am writing to ask for your advice. I am writing to ask for your advice. Could you possibly offer your advice? Could you possibly offer your advice? Could you please give me your advice? Could you please give me your advice? I am writing to request some advice concerning… I am writing to request some advice concerning… I would be grateful if you could offer your advice. I would be grateful if you could offer your advice. I wonder if you could help me with a problem… I wonder if you could help me with a problem…
Письма с просьбой дать совет. Asking for advice Informal Informal I am writing to ask for your advice. I am writing to ask for your advice. Can you give me your advice? Can you give me your advice? Give me your advice about…. Give me your advice about…. Can you think of anything that…? Can you think of anything that…? Ive got a problem and I need your advice Ive got a problem and I need your advice Ive got a problem, and I think you can help. Ive got a problem, and I think you can help.
Заключительные фразы Formal Formal I would be grateful if you could give me your advice as soon as possible I would be grateful if you could give me your advice as soon as possible I look forward to receiving your advice. I look forward to receiving your advice. It would be of great help if you could advise me. It would be of great help if you could advise me. I would greatly appreciate your assistance in this matter. I would greatly appreciate your assistance in this matter. I would appreciate it if you could give me your advice as soon as possible. I would appreciate it if you could give me your advice as soon as possible.
Заключительные фразы Informal Informal What do you think I should do? What do you think I should do? Give me / Send me your advice soon. Give me / Send me your advice soon. Do you think I should…? Do you think I should…? Do you have any idea about…? Do you have any idea about…? Please let me know what to do Please let me know what to do Please let me know what you think I should do Please let me know what you think I should do Id like to know what you think about… Id like to know what you think about… Write back soon and tell me what you think. Write back soon and tell me what you think. Your advice would help me a lot. Your advice would help me a lot.
Письма-советы. Giving advice Вводные фразы Formal Formal Thank you for your letter requesting…. Thank you for your letter requesting…. I am writing in reply to your letter asking for advice about…….. I am writing in reply to your letter asking for advice about…….. I am writing with regard to your letter requesting advice concerning…. I am writing with regard to your letter requesting advice concerning…. Informal Informal I m sorry to hear..…and I think I can help. I m sorry to hear..…and I think I can help. Cheer up / Dont worry too much. Cheer up / Dont worry too much. Dont let it get you down Dont let it get you down Im only too glad to help. Im only too glad to help. I just got your letter and I think…… I just got your letter and I think…… Heres what I think you should do. Heres what I think you should do.
Письма-советы. Giving advice Фразы основной части Formal Formal I strongly recommend that……. I strongly recommend that……. I would suggest that……… I would suggest that……… I believe the best course of action is…. I believe the best course of action is…. I would advise you to……… I would advise you to……… You should / ought to…….. You should / ought to…….. If I were you I would……… If I were you I would……… Informal Informal Why dont you……….? Why dont you……….? If I were you / in your position, Id…../ I wouldnt….. If I were you / in your position, Id…../ I wouldnt….. Have you thought of / about ……+ Ving? Have you thought of / about ……+ Ving? Dont forget to…. Dont forget to…. It would be a good idea to……… It would be a good idea to……… What you should do is… What you should do is… How about + Ving………? What about + Ving…..? How about + Ving………? What about + Ving…..? I think you should…… I think you should…… The best advice I can give you is……… The best advice I can give you is……… Another good idea is to…… Another good idea is to……
Письма-советы. Giving advice Заключительные фразы Formal Formal I trust you will accept this advice I trust you will accept this advice I hope this advice will be of help I hope this advice will be of help I hope to have been of assistance to you/ I hope to have been of assistance to you/ I would very much like to know if this advice was helpful / has been of some use. I would very much like to know if this advice was helpful / has been of some use. Informal Informal I hope that this / my advice helps. I hope that this / my advice helps. Let me know what happens. Let me know what happens. Let me know how it went. Let me know how it went. Lets hope that things get better Lets hope that things get better Lets hope that everything turns out all right. Lets hope that everything turns out all right. Hope this helped. Hope this helped. If you do this, you would……. If you do this, you would…….
Useful Language (FOR and AGAINST essay) –Introduction ( state the topic /problem, you talk generally about the topic, you may ask a question or start with a quotation) As a general rule……. It is popularly believed that…….. It is often suggested…….People often claim that…….A lot of people think that…….. Many people are in favour of…… / are convinced that….. As a general rule……. It is popularly believed that…….. It is often suggested…….People often claim that…….A lot of people think that…….. Many people are in favour of…… / are convinced that….. We all know that… We all know that… Can you imagine …….? Isnt it amazing……..? Have you ever thought of….? Isnt it strange…? Can you imagine …….? Isnt it amazing……..? Have you ever thought of….? Isnt it strange…? There are both advantages and disadvantages ……….. Lets begin with……… There are both advantages and disadvantages ……….. Lets begin with………
Useful Language (FOR and AGAINST essay) II. Main Body (points FOR and AGAINST, along with your justification, appear in two separate II. Main Body (points FOR and AGAINST, along with your justification, appear in two separate paragraphs) paragraphs) To introduce points To introduce points The main / most important / greatest advantage of……is that…… The main / most important / greatest advantage of……is that…… Another advantage/ disadvantage of…… A further advantage/ disadvantage of…… Another advantage/ disadvantage of…… A further advantage/ disadvantage of…… One point of view in favour of / against… The best/ worst thing about……is……… One point of view in favour of / against… The best/ worst thing about……is……… –To list points In the first place… First of all……… To start with… To begin with… In the first place… First of all……… To start with… To begin with… Secondly… Thirdly…… Finally……… Last but not least……… Secondly… Thirdly…… Finally……… Last but not least……… –To add more points to the same topic What is more… Furthermore ……. Moreover……… What is more… Furthermore ……. Moreover……… In addition to this…. Besides……… Apart from this………. In addition to this…. Besides……… Apart from this……….
Useful Language (FOR and AGAINST essay) –To make contrasting points on the other hand …… however…… in spite of the fact that ……… despite the fact that……… on the other hand …… however…… in spite of the fact that ……… despite the fact that……… while……nevertheless… even though…… although…. it can be argued that……… while……nevertheless… even though…… although…. it can be argued that……… –To introduce examples - for example……… for instance… such as…….. in particular………… - for example……… for instance… such as…….. in particular…………
Useful Language (FOR and AGAINST essay) III. Conclusion ( you give either your opinion or a balanced consideration of the topic, or give the III. Conclusion ( you give either your opinion or a balanced consideration of the topic, or give the reader something to consider, or to end with a quotation) reader something to consider, or to end with a quotation) To conclude To conclude to sum up…….. all in all … on the whole………. in conclusion ……… to sum up…….. all in all … on the whole………. in conclusion ……… taking everything into account………/ as was previously stated taking everything into account………/ as was previously stated All things considered, although there are some disadvantages…….., I believe it is……. All things considered, although there are some disadvantages…….., I believe it is……. All in all, I believe that there are more advantages than disadvantages….. All in all, I believe that there are more advantages than disadvantages…..
Useful Language (OPINION essay) Introduction ( state the topic/ problem ; you may ask a question or start with a quotation; state your opinion) Introduction ( state the topic/ problem ; you may ask a question or start with a quotation; state your opinion) state the topic /problem state the topic /problem -Is too much emphasis placed on……? -Is too much emphasis placed on……? - Nowadays, we are often told …… Every day… There is no doubt that…….. - Nowadays, we are often told …… Every day… There is no doubt that…….. - Over the past few years,……. Are you among those who……..? Why has……become…? - Over the past few years,……. Are you among those who……..? Why has……become…? -The British poet…once said that …. -The British poet…once said that …. - There are various facts that support this opinion. - There are various facts that support this opinion. To express opinion To express opinion - In my opinion……… I believe………. It seems to me…… The way I see it…….. - In my opinion……… I believe………. It seems to me…… The way I see it……..
Useful Language (OPINION essay) II. Main Body (each paragraph should present a separate viewpoint supported by your reason, another paragraph should present the opposing viewpoint) II. Main Body (each paragraph should present a separate viewpoint supported by your reason, another paragraph should present the opposing viewpoint) –To list points In the first place… First of all……… To start with… To begin with… In the first place… First of all……… To start with… To begin with… Secondly… Thirdly…… Finally……… Last but not least……… Secondly… Thirdly…… Finally……… Last but not least……… –To add more points to the same topic What is more… Furthermore ……. Moreover……… What is more… Furthermore ……. Moreover……… In addition to this…. Besides……… Apart from this………. In addition to this…. Besides……… Apart from this……….
Useful Language (OPINION essay) –To introduce contrasting viewpoints It is argued that……. People argue that……. Opponents of this view say ……… It is argued that……. People argue that……. Opponents of this view say ……… There are people who oppose……… Contrary to what most believe………. There are people who oppose……… Contrary to what most believe………. –To introduce examples - for example……… for instance… such as…….. in particular………… - for example……… for instance… such as…….. in particular…………
Useful Language (OPINION essay) III. Conclusion ( you restate your opinion using different words) III. Conclusion ( you restate your opinion using different words) –To conclude to sum up…….. all in all ……….. all things considered….... on the whole………. to sum up…….. all in all ……….. all things considered….... on the whole………. in conclusion ……… taking everything into account………/ as was previously stated in conclusion ……… taking everything into account………/ as was previously stated All in all, I still feel that the benefits of ……..outweigh the disadvantages. All in all, I still feel that the benefits of ……..outweigh the disadvantages.
Речевые образцы для диалогического высказывания 1. Как инициировать диалог 1. Как инициировать диалог There are several possibilities for…. / So, we have to… / Lets talk about……first, shall we? There are several possibilities for…. / So, we have to… / Lets talk about……first, shall we? What do you think? What shall we do first? What do you think? What shall we do first?
Речевые образцы для диалогического высказывания 2. Выражение просьбы / Реагирование на просьбу 2. Выражение просьбы / Реагирование на просьбу Excuse me. Can I ask you a personal question? – Of course, go ahead / Would you mind if I ask you….. Excuse me. Can I ask you a personal question? – Of course, go ahead / Would you mind if I ask you….. Id also like to know some information about…… Id also like to know some information about…… Could you tell me about……..? Could you tell me about……..? Could I have a …..Could you take this….. to…., please? / Would you mind +Ving ? / Is it all right if …..? Could you possibly……. ? / Would it be possible to ………? Could I have a …..Could you take this….. to…., please? / Would you mind +Ving ? / Is it all right if …..? Could you possibly……. ? / Would it be possible to ………? OK / Yes, sure / Yes, certainly / Yes, of course / Yes, Ill do that / Im sorry, but….. OK / Yes, sure / Yes, certainly / Yes, of course / Yes, Ill do that / Im sorry, but….. Thank you. – Youre welcome. Thank you. – Youre welcome.
Речевые образцы для диалогического высказывания 3. Как внести предложение 3. Как внести предложение Why dont we do this? / How about …+Ving? / What about…+ Ving ? Why dont we do this? / How about …+Ving? / What about…+ Ving ? Lets do this / Lets decide about…first, shall we? Lets do this / Lets decide about…first, shall we? What do you think…? / Do you think we should…? What do you think…? / Do you think we should…? Perhaps we should… / What shall we do first? / So, what do you think we should do……..? Perhaps we should… / What shall we do first? / So, what do you think we should do……..? How do you feel about this? How do you feel about this? Itd be a good idea if we… / What would be really great is if we… / Its about time we… Itd be a good idea if we… / What would be really great is if we… / Its about time we… OK, lets do that / Why dont we both do that? OK, lets do that / Why dont we both do that?
Речевые образцы для диалогического высказывания 4. Как согласиться или не согласиться с чьим-то предложением 4. Как согласиться или не согласиться с чьим-то предложением Thats a good point / I absolutely agree / Youre right / Thats true / Yes, but….. Thats a good point / I absolutely agree / Youre right / Thats true / Yes, but….. Im afraid youre wrong / I see what you mean, but dont you think………. ? Im afraid youre wrong / I see what you mean, but dont you think………. ? I dont think I would go along with that / Yes, but isnt it also true that……..? I dont think I would go along with that / Yes, but isnt it also true that……..? That sounds like a good idea / Im not sure about that That sounds like a good idea / Im not sure about that What a pity / Never mind I dont like………. / I cant stand……….. / I hate……. What a pity / Never mind I dont like………. / I cant stand……….. / I hate……. Personally, Im not that keen on…/ You know, its not really my thing / Dont you think……? / And, to be honest…./ Thats not the point Personally, Im not that keen on…/ You know, its not really my thing / Dont you think……? / And, to be honest…./ Thats not the point
Речевые образцы для диалогического высказывания 5. Как отреагировать на чьи-то предложения / реплики 5. Как отреагировать на чьи-то предложения / реплики Wow! / Really! / Goodness! Oh dear. / What a surprise! / It can't be true./ You must be joking Wow! / Really! / Goodness! Oh dear. / What a surprise! / It can't be true./ You must be joking I (really) like/ enjoy / love / I really like doing that too / Im not keen on…/ I (really) like/ enjoy / love / I really like doing that too / Im not keen on…/ Thats a good idea ….. / Surely, itd be better… Thats a good idea ….. / Surely, itd be better… That sounds like a good idea / I think the best thing to do would be to… / It would be a good idea to…/ Ive got a good idea…/ Ive got a better idea ……./ That sounds a bit boring…/ I dont think thats such a good idea because…….. That sounds like a good idea / I think the best thing to do would be to… / It would be a good idea to…/ Ive got a good idea…/ Ive got a better idea ……./ That sounds a bit boring…/ I dont think thats such a good idea because…….. I find it really….(interesting / awful….) / It looks a bit……(strange / difficult…) I find it really….(interesting / awful….) / It looks a bit……(strange / difficult…) It makes me….(angry/ worried / smile / want to…..) It makes me….(angry/ worried / smile / want to…..)
Речевые образцы для диалогического высказывания Как сделать выбор Как сделать выбор I prefer…..to……./ Id rather …..(do/have…) than…/ I prefer…..to……./ Id rather …..(do/have…) than…/ Id rather we had……than……/ Id rather we had……than……/ I much prefer………/ I wouldnt mind +Ving I much prefer………/ I wouldnt mind +Ving I find it really….(interesting / awful….) / It looks a bit……(strange / difficult…) I find it really….(interesting / awful….) / It looks a bit……(strange / difficult…)
Речевые образцы для диалогического высказывания 7. Как высказать мнение 7. Как высказать мнение Its very difficult to say, but I think……/ Its very difficult to say, but I think……/ What I mean is……/ In my opinion….. What I mean is……/ In my opinion….. Its not something I feel very strongly about, but……… Its not something I feel very strongly about, but……… Actually I feel quite strongly that……./ Actually I feel quite strongly that……./ Im quite certain that……… Im quite certain that……… Personally, I feel…/ think…/ suppose…/ guess… Personally, I feel…/ think…/ suppose…/ guess… Ive never really thought about it, but I suppose…/ I dont really like…but if I had to choose…. Ive never really thought about it, but I suppose…/ I dont really like…but if I had to choose…. I think itd be better if…./ I think we should… I think itd be better if…./ I think we should…
Речевые образцы для диалогического высказывания 8. Как прийти к обоюдному согласию 8. Как прийти к обоюдному согласию Neither of us liked…………/ So that was the conclusion we reached:…………… Neither of us liked…………/ So that was the conclusion we reached:…………… What have we decided then? / So, lets decide which one……… / OK, so which (two) are the best? What have we decided then? / So, lets decide which one……… / OK, so which (two) are the best? I think weve agreed that…….. / So, weve decided……… I think weve agreed that…….. / So, weve decided……… Well, I chose……../ We both agreed that………/ N. was in favour of…..but I thought……. Well, I chose……../ We both agreed that………/ N. was in favour of…..but I thought…….
Как составить диалог? Прочитайте эти фразы и составьте короткий диалог. Travelling by…….would be a good idea because…………… Travelling by…….would be a good idea because…………… One thing we should remember is that……… One thing we should remember is that……… Personally, I suggest………because……… Personally, I suggest………because……… One advantage of traveling by……is…………. One advantage of traveling by……is…………. In my opinion, the way to……………. In my opinion, the way to……………. Maybe the best………would be…….. Maybe the best………would be…….. I think it's not a good idea……because……. I think it's not a good idea……because……. I wonder…………….if we should………. I wonder…………….if we should………. I'm not convinced it's a good idea………..because………. I'm not convinced it's a good idea………..because………. Let's think about……….. Let's think about………..
Если вы забыли it's a sort of, it's a thing you use to..., Right, it's a sort of, it's a thing you use to..., Right, True, True, I know what you mean, I know what you mean, Let me think for a second, Let me think for a second, To be honest, I haven't really thought about it To be honest, I haven't really thought about it That's a good question. That's a good question.
You know, You know, You see, You see, Well Well Mmm, Mmm, Would you say it again, please? etc. Would you say it again, please? etc.
Обязательно примите решение с учетом мнения вашего собеседника и выскажите его в конце диалога. Это необходимо для получения высокого балла. Без данного решения задание не может считаться полностью выполненным. Обязательно примите решение с учетом мнения вашего собеседника и выскажите его в конце диалога. Это необходимо для получения высокого балла. Без данного решения задание не может считаться полностью выполненным.
Анализ результатов выполнения тестовых заданий ЕГЭ по английскому языку позволяет сделать вывод о целесообразности того, чтобы продолжить уделять большее внимание: Анализ результатов выполнения тестовых заданий ЕГЭ по английскому языку позволяет сделать вывод о целесообразности того, чтобы продолжить уделять большее внимание: - применению различных приемов аудирования и чтения в зависимости от поставленной коммуникативной задачи; - применению различных приемов аудирования и чтения в зависимости от поставленной коммуникативной задачи; - ознакомлению учащихся с текстами различных типов и жанров, языком современной прессы, с материалами сети Интернет; - ознакомлению учащихся с текстами различных типов и жанров, языком современной прессы, с материалами сети Интернет; - формированию умений языковой догадки; - формированию умений языковой догадки; - приемам активной поддержки и управления беседой; - приемам активной поддержки и управления беседой; - формированию умений обосновывать, аргументировать свою позицию при речевом взаимодействии; - формированию умений обосновывать, аргументировать свою позицию при речевом взаимодействии; - совершенствованию навыков употребления лексико-грамматического материала в коммуникативно-ориентированном контексте; - совершенствованию навыков употребления лексико-грамматического материала в коммуникативно-ориентированном контексте; развитию таких общеучебных умений, как умение самостоятельно добывать и обрабатывать информацию, делать заключения и уметь их аргументировать, принимать решения на основе полученной информации, в том числе и в ходе речевого взаимодействия. развитию таких общеучебных умений, как умение самостоятельно добывать и обрабатывать информацию, делать заключения и уметь их аргументировать, принимать решения на основе полученной информации, в том числе и в ходе речевого взаимодействия.