Интегрированный урок английского языка и информатики в 10 классе «Досуг молодёжи. Музыкальные предпочтения. Популярные солисты и группы»
123
Содержание: 1.Вступительное слово учителяВступительное слово учителя 2.Фонетическая зарядкаФонетическая зарядка 3.Совершенствование лексико-грамматических навыков говоренияСовершенствование лексико-грамматических навыков говорения 4.Минутка релаксацииМинутка релаксации 5.Работа с учебникомРабота с учебником 6.Работа с сайтомРабота с сайтом 7.Формирование навыков диалогической речиФормирование навыков диалогической речи
УЧЕБНАЯ Цель заключается в том, чтобы помочь ученикам совершенствовать лексико- грамматические навыки говорения и умения вести диалогическую и монологическую речь по заданной тематике, проанализировать понятие «современная музыка», учить высказывать своё мнение логично и связано, формировать навыки работы с Интернетом, составления управления презентациями, совершенствовать умение понимать иноязычную речь.
РАЗВИВАЮЩАЯ Помочь ученикам развить речевые умения, способность к языковой догадке, сравнению, обобщению, формулировке выводов.
ВОСПИТАТЕЛЬНАЯ Воспитывать у учащихся уважительное и толерантное отношение к мнению собеседника, привить любовь к музыке, развивать стремление узнать больше о классической и современной музыке.
1.Вступительное слово учителя Учитель английского языка: Good morning boys and girls. We are glade to see you. How are you? What date is today? What day of week is it? Are you ready for the lesson? Today we have both English lesson and IT lesson. The theme is music in my life. So let start our unusual lesson. So today we are going to speak about your favorite kind of music, compare modern and classical music listen to your opinions and feelings about contemporary music both in English and Russian. First tell me if you can think of a day without music. Why? (ответы учащихся) So music accompanies us all the time. Music reflects our life< we can say that our life gives birth to music but our life is different thats why there are different styles of music.
2. Фонетическая зарядка What styles can you name?
3.Совершенствование лексико-грамматических навыков говорения T: Lets speak about the styles of music. What is it meant by the term folk music? P: These are songs that were created by ordinary people. This music reflects the traditions of the country. T: What can you say about rock music? P: It is played on electrical instruments and repeats a few simple phrases. It was made popular by Elvis Presley. T: What do you know about heavy metal music? P: Its loud music with a strong beat and with the electrical guitar. The singers often have long hair and wear black clothes. T: What kind of music do you like? I know that everyone in your class has got his or her favourite singer or group. (Выступление Петряковой Анастасии(11 кл.) с презентацией «About ARIA»)
4.Минутка релаксации Are you tired people, lets have rest. Shut your eyes and listen. 5.Работа с учебником Выполнение упр. 101 стр. 37, 102 стр. 38 учебника Enjoy English Учитель английского языка: Ill give you a sheet of paper. Here are different words about music. Put the words in the correct order and make up the sentences. Translate them. (Группа учащихся выполняет индивидуальное задание.) music, emotions, and, ideas, peoples reflects – Music reflects peoples ideas and emotions. moment, our, of, music, us, life, helps, every – Music helps us every moment in our life. us, with, cope, helps, music, troubles, our – Music helps us cope with our troubles. takes, people, in, music, usual, without, the problems, world – Music takes people in the world without usual problems.
6.Работа с сайтом (Учащиеся знакомятся со структурой сайта, навигацией, выполняют задания.)
7. Формирование навыков диалогической речи Учащиеся демонстрируют подготовленные презентации по теме «Музыка» Учитель английского языка: You have spoken about modern and classical music. Now you are going to express your feelings in English. Lets work in pairs and make up the dialogues. Imagine one of you likes modern music, the other prefers the classical music. (Учащиеся разыгрывают диалоги, которые были заранее подготовлены.) P1: What do you usually do when you are free? P2: I listen to music. I like rap and pop music very much. P1: Yes, there are a lot of fashion groups and singers. They are popular but I think their songs are not worth listening. P2: I dont agree with you. This music helps me to forget my problems, it gives me strength and confidence. P1: But it doesnt mean that their songs are really good. Im fond of classical music. It is wonderful, it reflects my emotions. P2: In my opinion this kind of music is serious and boring. P1: So I see our tastes are very different. P2: Yes, you are right.
8.Завершение Учитель : So we can conclude that music is very important in our life. There are different opinions about music. It is difficult to persuade each other. But maybe it is not worth doing. Our conversation proves that we dont have to deny modern music because it gives us pleasure. But we dont have to forget classical music because it can describe our thoughts and feelings and it helps us to understand the complex world of the modern music. Учитель : У некогда популярной шведской группы АББА есть замечательные строки: Спасибо за музыку, за песни, которые я пою. Спасибо за всю радость, которую они несут. Кто может жить без нее, я спрашиваю вас честно? Какая была бы жизнь без песен и танцев, и какие были бы мы? Итак, я говорю: Спасибо за музыку. Давайте завершим этими словами наш урок. (Звучит песня на английском языке, учащиеся поют песню.) Учитель: Thank you for your work today. Our lesson is over. Задание на дом: Выучить тему «Музыка», выписать адреса популярных сайтов о музыке.
Thank you for your attention.