Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Copyright © 2011 Standard & Poors Financial Services LLC, a subsidiary of The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Кредитоспособность субъектов РФ: ключевые тенденции и прогноз на гг. Вартапетов Карен Сергеевич Кредитный аналитик Standard & Poors
2. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Рейтинги региональных и местных органов власти (за исключением США)
3. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Распределение рейтингов субнациональных органов власти по регионам
4. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Методология присвоения кредитных рейтингов региональным (местным) органам власти Индивидуальный кредитный профиль Экономика / Финансовые показатели и гибкость / Долговая нагрузка и условные обязательства / Ликвидность / Качество управление финансами «Индикативный рейтинг» Система региональных и местных финансов Корректирующие факторы: суверенный рейтинг крайне низкий уровень ликвидности или управления финансами долговые и финансовые показатели существенно ниже критических значений высокая вероятность экстренной поддержки со стороны государства Рейтинг регионального (местного) органа власти
5. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Факторы, влияющие на кредитоспособность Институциональная среда (межбюджетные отношения) Экономика Качество управления Финансовая гибкость Финансовые показатели Ликвидность Долг и долговая нагрузка Условные обязательства Воспроизведение и распространение любой информации, содержащейся в данной презентации, возможно только с предварительного письменного согласия компании Standard & Poor's.
6. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Классификация систем региональных (местных) финансов Группа 1Группа 2Группа 3Группа 4Группа 5Группа 6 Предсказуемая и обеспечивающа я поддержку Предсказуемая и сбалансированная Развивающаяся, но надежная Консолидирующая ся, но неустойчивая Развивающаяся и несбалансиро ванная Неустойчивая и недофинансиров анная АвстрияБельгияЧехияБразилия (штаты) АргентинаБеларусь АвстралияКанадаВенгрияБолгарияМакедонияУкраина Германия (земли) ФранцияИзраильКолумбия (округа) Румыния Новая ЗеландияИталия (регионы спец.статусом) ИталияХорватия (города) Россия НорвегияЯпонияКореяЛатвияТурция Испания (спец.статус) ПортугалияМалайзия (штаты) Мексика ШвецияИспания (регионы) Польша Швейцария (кантоны) Швейцария (муниципалитеты в кантонах Женева и Во) Испания (провинции и муниципалитеты)
7. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Рейтинги региональных и местных органов власти России Название эмитента В ин. валюте/Прогноз В нац. валюте/ПрогнозПо нац. шкале ДзержинскB/Позитивный ruA- МоскваBBB/Стабильный Нижний НовгородBB/Стабильный ruAA НовосибирскBB/Позитивный ruAA Санкт-ПетербургBBB/Стабильный СургутBB+/Стабильный ruAA+ УфаBB-/Позитивный ruAA- БашкортостанBB+/Позитивный Иркутская областьBB/Позитивный ruAA Красноярский крайBB+/Стабильный ruAA+ Ленинградская областьBB+/Стабильный ruAA+ Липецкая областьBB/Стабильный ruAA Самарская областьBB+/Стабильный ruAA+ Саха (Якутия)BB/Позитивный ruAA Свердловская областьBB+/Стабильный Ставропольский крайB+/Стабильный ruA+ Тверская областьB+/Негативный ruA+ Томская областьBB/Стабильный ruAA Ханты-Мансийский автономный округBBB/Стабильный ruAAA Челябинская областьBB+/Стабильный ruAA+ Ямало-Ненецкий автономный округBBB/Стабильный ruAAA
8. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Условия превышения рейтинга субнационального органа власти суверенного рейтинга 1)Более высокое кредитное качество по сравнению с суверенным в стрессовых условиях: Более диверсифицированная и развитая экономика, чем экономика страны в целом Высокий уровень и устойчивость финансовых показателей по сравнению с другими регионами с аналогичным уровнем рейтинга Отсутствие зависимости от суверенного или иного правительства в части налоговых или расходных полномочий Высокий уровень кредитной культуры, смягчающий политическое давление со стороны суверенного правительства Сильное экономическое и финансовое положение, смягчающее суверенные стрессы (рецессия, ослабление валюты, высокие процентные ставки и инфляция). 2) Предсказуемая система межбюджетных отношений, ограничивающая негативные действия суверенного правительства 3) Возможность смягчать негативные действия суверена за счет высокой финансовой гибкости и автономии в управлении ликвидностью и долгом
9. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Основные тенденции: Высокие цены на нефть и другие сырьевые товары в гг. Опережающий рост налога на прибыль в 2011, торможение в 2012 г. В 2011 г. текущие расходы РМОВ росли ускоренными темпами в конце года после повышений заработной платы. Расходы РМОВ в 2012 г. будут отражать полный годовой объем расходов, связанных с предвыборными обещаниями. Капитальные расходы быстро растут, но потребности остаются высокими.
10. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Финансовые показатели: базовый сценарий
11. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Структура доходов: зависимость от налога на прибыль
12. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. «Мягкий стресс»: не растут прибыль и трансферты
13. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. «Мягкий стресс»: большинство РМОВ «не сведет концы с концами»
14. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Возможные сценарии: Сокращение расходов. Предоставление адресной поддержки со стороны федерального правительства. Системные реформы межбюджетных отношений и принципов выравнивания.
15. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Сокращать капитальные расходы будет нелегко
16. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Наши ожидания: В ближайшие годы финансовые показатели российских РМОВ в среднем ухудшатся, даже если налоговые доходы продолжат расти, вследствие растущего давления на расходную часть бюджетов… …что увеличит разрыв между кредитным качеством самых богатых и самых бедных РМОВ… …и вынудит более слабые РМОВ резко сокращать расходы в гг. В свою очередь, это может вынудить федеральное правительство предоставлять адресную поддержку отдельным РМОВ в случае необходимости
17. Permission to reprint or distribute any content from this presentation requires the prior written approval of Standard & Poors. Copyright © 2011 by Standard & Poors Financial Services LLC (S&P), a subsidiary of The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. No content (including ratings, credit-related analyses and data, model, software or other application or output therefrom) or any part thereof (Content) may be modified, reverse engineered, reproduced or distributed in any form by any means, or stored in a database or retrieval system, without the prior written permission of S&P. The Content shall not be used for any unlawful or unauthorized purposes. S&P, its affiliates, and any third-party providers, as well as their directors, officers, shareholders, employees or agents (collectively S&P Parties) do not guarantee the accuracy, completeness, timeliness or availability of the Content. S&P Parties are not responsible for any errors or omissions, regardless of the cause, for the results obtained from the use of the Content, or for the security or maintenance of any data input by the user. The Content is provided on an as is basis. S&P PARTIES DISCLAIM ANY AND ALL EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE OR USE, FREEDOM FROM BUGS, SOFTWARE ERRORS OR DEFECTS, THAT THE CONTENTS FUNCTIONING WILL BE UNINTERRUPTED OR THAT THE CONTENT WILL OPERATE WITH ANY SOFTWARE OR HARDWARE CONFIGURATION. In no event shall S&P Parties be liable to any party for any direct, indirect, incidental, exemplary, compensatory, punitive, special or consequential damages, costs, expenses, legal fees, or losses (including, without limitation, lost income or lost profits and opportunity costs) in connection with any use of the Content even if advised of the possibility of such damages. Credit-related analyses, including ratings, and statements in the Content are statements of opinion as of the date they are expressed and not statements of fact or recommendations to purchase, hold, or sell any securities or to make any investment decisions. S&P assumes no obligation to update the Content following publication in any form or format. The Content should not be relied on and is not a substitute for the skill, judgment and experience of the user, its management, employees, advisors and/or clients when making investment and other business decisions. S&Ps opinions and analyses do not address the suitability of any security. S&P does not act as a fiduciary or an investment advisor. While S&P has obtained information from sources it believes to be reliable, S&P does not perform an audit and undertakes no duty of due diligence or independent verification of any information it receives. S&P keeps certain activities of its business units separate from each other in order to preserve the independence and objectivity of their respective activities. As a result, certain business units of S&P may have information that is not available to other S&P business units. S&P has established policies and procedures to maintain the confidentiality of certain non–public information received in connection with each analytical process. S&P may receive compensation for its ratings and certain credit-related analyses, normally from issuers or underwriters of securities or from obligors. S&P reserves the right to disseminate its opinions and analyses. S&P's public ratings and analyses are made available on its Web sites, (free of charge), and and (subscription), and may be distributed through other means, including via S&P publications and third-party redistributors. Additional information about our ratings fees is available at STANDARD & POORS, S&P, GLOBAL CREDIT PORTAL and RATINGSDIRECT are registered trademarks of Standard & Poors Financial Services LLC.