Реализаря ноилор стандарде ын прочесул де инструире Апропие-л пе копил де проблеме ши ласэ-л сэ рэспундэ сингур. Сэ-шь ынтемеезе чея че штие ну пе чея че й-ай спус ту, чи пе чея че а ынцелес ел, сэ ну ынвеце штиинца, чи с-о гэсяскэ. Ж.Ж. Руссо
Актуалитатя темей Ла моментул актуал прочесул де инструире ши едукацие, требуе трансформат ын аша релаций, каре ар промова аутономия елевулуй,креативитатя, дезволтаря гындирий ши адаптаря студентулуй ла реалитатя зилей де азь.
Принчипала черинцэ пентру имплементаря ноилор стандарде есте ун карактер иноватор ын структураедукацией. Репрезентэриле традиционале але резултателор ынвэцэрий абилитэцилор де куноштинцэ сынт лэсате ын трекут. Ла череря ноилор стандарде, куноштинцеле добындите ну ар требуи сэ фие о пьедикэ: ам ынвэцат регула, дар ну ам ынцелес нимик.
Копилул ар требуи сэ поатэ утилиза ын мод либер ачесте куноштинце, сэ ле гэсяскэ ши сэ ле конструяскэ индепендент, сэ ле апличе ын вяцэ. Ын лекций, акум есте импортант ну доар сэ трансферэм куноштинцеле елевулуй,чи сэ-л ынвэцэм сэ стэпыняскэ ной куноштинце, активитэць ной.
А фост: ам ынвэцат ши де ачея штиу; А девенит: ну штиу тотул, дар штиу кум поате фи калкулатэ сау унде се поате афла ачастэ сау алтэ информацие. Принчипалэ диференцэ динтре ноиле стандарте есте ши фаптул кэ скопул ну есте ун резултат обьектив, чи ун резултат персонал.
Импортант, май пресус де тоате, персоналитатя копилулуй ши скимбэриле каре апар ку ачеста ын прочесул де ынвэцаре,май деграбэ декыт кантитатя де куноштинце акумулате ын тимпул школаризэрий. Дар ачаста ну ынсямнэ кэ шкоала ну есте облигатэ сэ дя о куноаштере солидэ а субьекцилор. Дар че авем ной ку адевэрат?.
Професорий ынчяркэ сэ се реорганизезе. Дар тот тимпул авем невое де калитатя куноштинцелор. Тречеря ла ноиле стандарде, ын опиния мя, требуе сэ тречем ши ла ун ноу систем де евалуаре. Ынсэ ной авем доар 4 евалуэрь(ноте), деши стандардул пресупуне о евалуаре ну нумай а резултателор обьективе, чи ши а мета-субьектулуй персонал, копилул инсушь требуе сэ детермине градул де каре аре невое. Ши пентру ачаста, ынвэцэторий ар требуи сэ детермине домениул де сарчинь ши сэ-шь анунце елевул, че требуе сэ штие пентру нота 3, 4, 5.
Ноиле стандарде се кончентрязэ пе резултате женерале ши персонале. дар кадреле дидактиче ну ау о маре експериенцэ ын дезволтаря унор астфел де резултате едукационале. Требуе сэ не реструктурэм, тоць аний де предаре. Ну е аша де ушор. Дакэ ла ынчепутул лекцией ера нечесар сэ факэ чея че а фост планификат, акум, чел май импортант, сэ организезе активитэциле копиилор. Ачеста есте чел май дифичил лукру ын планификаря уней лекий. Требуе сэ не гындим ку атенцие ла формеле де мункэ, сэ ридикэм мулт материал ши мулте алтеле. акчентул ар требуи пус пе интеракциуня динтре елевь ши ынвэцэторь, прекум ши интеракциуня динтре елевий ыншишь. Ла урма урмей, унеорь врей сэ експлич, сэ арэць копиилор атыт де мулт, дар ын скимб требуе сэ-й ынмпинжем, сэ-й ындрумэм спре куноштинце чея че есте мулт май греу. Ну ынтотдяуна се доведеште аша чева, дар кред кэ есте о кестиуне обишнуитэ.
Акум, кынд ын шкоалэ се интродук реформе пентру «…ымбунэтэциря калитэций инструирий ши едукацией, орьче ынвэцэтор де лимбэ молдовеняскэ ын шкоала алолингвэ требуе сэ-шь ревадэ методеле ши прочедееле де предаре, сэ-шь перфекционезе мэестрия професионалэ.
Ын прочесул ауто-едукацией ын домениул ноилор стандарте ам фост сурпринсэ сэ афлу кэ унеле техничь ши методе иноватоаре ле-ам фолосит ла лекцииле меле май ынаинте, фэрэ сэ штиу кум сынт нумите, яр лекция де ноул стандард нумай есте кяр атыт диферитэ де лекция традиционалэ.
Ла етапа актуалэ орьче педагог искусит тинде сэ ажунгэ ла диверсе аспекте але перфекционэрий лекцией де лимбэ ши литературэ. Методеле ши прочедееле ной сынт интеграте ынтр-ун систем бине кибзуит, формеле ной але лекцией вин сэ интесифиче функция едукатив - естетикэ ши дезволтативэ ын студиеря лимбий ши литературий молдовенешть. Ын практика проприе де лукру ам обсерват кэ утилизынд методе ши прочедее ной де лукру ла лекций ый активязэ май мулт пе елевь, ый фаче сэ се апропие суфлетеште де опера литерарэ сау сэ интервинэ директ асупра темей пусе ын дискуцие.
Пентру а ымбунэтэци ситуация креатэ ын прочесул де ынвэцэмынт, ам пус проблема елаборэрий ши утилизэрий унор ной методе де предаре ши ынвэцаре. М-ам конвинс кэ а девенит о нечеситате фолосиря методелор мо- дерне де инструире, каре ау капачитатя де а стимула партичипаря активэ ши деплинэ, физикэ ши психикэ, индивидуалэ ши колективэ а елевилор ын прочесул инструирий.
Дирижаря лекцией о реализез дупэ моделул класик, ынсэ фолосеск диферите елементе дин методеле ши техничиле активе, пентру дезволтаря компетенцелор женерале ши професионале. Офер кытева техничь ши методе де предаре– ынвэцаре, пе каре ле фолосеск десеорь ла ореле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ.
МЕТОДА R.A.I. «РЭСПУНДЕ - АРУНКЭ - ИНТЕРОГЯЗЭ» -Есте о методэ де фиксаре ши систематизаре а куноштинцелор, дар ши де верификаре; -аре ла базэ стимуларя ши дезволтаря капачитэцилор копиилор де а комуника (прин ынтребэрь ши рэспунсурь) чея че ау ынвэцат; -урмэреште реализаря програмей принтр-ун жок де арункаре а уней минжь ушоаре; -елевул каре арункэ минжя требуе сэ формулезе о ынтребаре дин куноштинцеле ынсушите, елевулуй каре о принде. Чел каре принде минжя рэспунде ла ынтребаре, апой о арункэ май департе алтуй колег, пунынд о ноуэ ынтребаре. Елевул каре ну штие рэспунсул есе дин жок, ла фел ка ши чел каре есте дескоперит кэ ну куноаште рэспунсул ла проприя ынтребаре.
Жокул имитатив. Жокул имитатив есте о методэ че се ынскрие ын ынвэцэмынтул форматив - иноватив. Апелез ла ачастэ методэ, фииндкэ еа ымь плаче, трезеште дискуций вий принтре елевь ши ый фаче партичипанць активь ай прочесулуй де инструире. Астфел, студиинду-л пе Михай Еминеску ын класа X, ле пропун елевилор, дупэ кытева лекций, сэ-шь имажинезе кэ фиекаре динтре ей есте зиарист ши аре мисиуня сэ алкэтуяскэ ун сет де ынтребэрь пентру мареле скриитор. Дин тоталитатя ынтребэрилор пропусе де елевь, ле селектэм пентру интервиул че ва урма пе челе потривите (дупэ опиния ынвэцэторулуй ши а елевилор). Жокул имитатив дескиде оризонтурь ной елевилор, ый пуне сэ черчетезе, сэ медитезе, сэ-шь дезволте имажинация, ложика вербалэ ши алтеле.
Ын прочесул де ынвэцэмынт десеорь фолосеск дескриеря модалитатя де презентаре аналитикэ ын база обсервацией. О дескриере коректэ, кларэ, контрибуе ла ынцележеря интуитивэ, ла рецинеря ку ефорт миним а куноштинцелор. Де ачея пентру а карактериза ун персонаж, фолосеск метода дескриерий ку ажуторул урмэтоарелор табеле.
Унде? (аре лок акциуня) Чине? (сынт персонажеле) Че фак? Кум есте? Кум сынт? Пе ун пичор де плай, Пе-о гурэ де рай, Трей турме де мей Ку трей чобэней. Уну-й молдован, Уну-й унгурян Ши уну-й вранчан.... Миорица Мэйкуца (бэтрынэ) …вин ын кале, Се кобор ла вале Мындру чобэнел, Трас принтр-ун инел. Федишоара луй Спума лаптелуй; Мустечоара луй - Спикул грыулуй; Перишорул луй Пана корбулуй; Окишорий луй Мура кымпулуй... Балада " Миорица "- перлэ а попорулуй молдовенеск
Дескриеря скематикэ а ероулуй принчипал
Пэринтеле Иоан (Кипул молдовянулуй) Чине есте?Че фаче?Де че фаче?Кум есте? Ом симплу ынвинже прин кувинте, прин ынцелепчуне пэстрязэ традицииле, обичеюриле се афирмэ прин мункэ зидеште касе, лэкашурь сфинте, ынтемеязэ сате юбеште пачя юбеште плаюл натал юбеште мунка са,ынделетничи ря аре крединцэ ын суфлет мунчитор пэстрэтор ал традициилор ынтемеетор де сате бун ла суфлет харник ынцелепт крединчос аре дух неынвинс таре де фире ДЕСКРИЕРЕ. Романул «Бисерика Албэ» (И.Друцэ). Портретул ероулуй принчипал
Дескриеря ероулуй принчипал ку ажуторул табелулуй Чине?Че фаче?Кум есте? Ионел ворбеште фрумосаре дарул де а ворби а конструит о касэ фрумоасэ господар а едукат бине копиийреспонсабил адунэ жумэтате де сат ын журул сэу глумец,весел саре ла невоя алтуясэритор ла невое мунчеште ши аре де тоате харник
СубстантивулКум есте? Сенс директ Кум есте? епитет О компарациеМетафорэ Че фаче? Фамилие Пэринць Копил
Фрумоасэ Жингашэ …. Тынэр Елегант ….. класа а X-я ла тема: М. Еминеску Лучафэрул) Крейонаць портретул физик ши морал ал Кэтэлиней ши ал Лучафэрулуй, утилизынд лексикул студият.Утилизаць харта-десен. Кэтэлина Лучафэрул класа а IX-я тема: И. Крянгэ Аминтирь дин копилэрие Комплетаць скема ку кувинте-карактеристичь але персонажулуй принчипал дин Аминтирь дин копилэрие. Ион Крянгэ Повеститор Ынвэцэтор Крянгэ-копил/ Фэрэ грижь … … Калитэць: Оменос,…. … Крянгэ-копил/ Ла чиреше штренгар… Неажунсурь: Аскундя адевэрул….
Офер кытева техничь ши методе де предаре – ынвэцаре, пе каре ле фолосеск десеорь ла ореле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ. техника де карактеризаре а персонажулуй « Пирамида » Пентру а форма ла елевь капачитатя де идентификаре ши де карактеризаре а персонажулуй литерар, десеорь фолосеск прочедеул « Пирамида повестирий». Конформ ачестуя, елевий сынт соличитаць сэ презинте информация принчипалэ дин опера литерарэ ын формэ де пирамидэ, комплетынд рындуриле дупэ кум урмязэ.Ачаста есте о активитате де селектаре, групаре, карактеризаре, жустификаре ын база текстулуй. Де екземплу: нувела « Бунелул » де И. Друцэ.
Пирамида повестирий Кл.11 Бунелул
1. Нумеле персонажулуй принчипал (Бунелул) 2. Доуэ кувинте че дескриу персонажул.(бэтрын,ынцелепт) 3. О пропозицие дин трей кувинте че дескриу акциуниле персонажулуй.(Ел ымпакэ вечиний) 4. О пропозицие дин патру кувинте каре сублиниязэ о калитате а луй.(Алеже локул пентру фынтынэ.) 5. О пропозицие дин чинч кувинте ын каре есте демонстратэ атырнаря челор дин жур фацэ де бунел.(Ну ынчепе петречеря фэрэ бунел) 6. О пропозицие дин шасе кувинте ын каре не аратэ карактерул бунелулуй.(Алинэ копиий,не ынкуражязэ ла греутэць.) 7. Шапте калитэць а бунелулуй.(Ымпэчуитор, причепут, хотэрыт, атент, ынцелепт, крединчос,дештепт)
техника « Експлозия стеларэ ». Фолосеск ачастэ техникэ ла литература молдовеняскэ пентру карактеризаря персонажелор ши ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ, де екземплу: ла студиеря казурилор суб- стантивулуй. Ын тимп скурт, студенций ышь пот експрима пэрериле, пот аргумента, демонстра, комента.
субстантивеле ау: ж е н н у м э р к а з Ф у н к ц и е с и н т а к т и к э а р т и к о л * п р е п о з и ц и е
Експлозие стеларэ 1. Чине сынт мембрий фамилией тале? 2. Че респонсабилитэць ау мембрий фамилией? 3. Унде мерщець ын зилеле де одихнэ ? 4. Кум петречець зилеле де одихнэ? 5. Де че ый юбим пе пэринць?
Кум есте? Че фаче? Деспре чине? Чине? Кум? Ку чине? « Експлозия стеларэ » : Формулаць ынтребэрь ши рэспундець
ШТЕФАН ЧЕЛ МАРЕ
Штефан чел Маре оштян патриот апэрэтор талентат витяз харник чел Маре ажер воевод ал крединцей ал Цэрий Молдовей стэпын домнитор Сфынт бун ынцелепт ку дрептате крештин политик
Темэ пентру акасэ Мама есте суфлетул ынжерул фиинца Каре вегязэ мереу Каре штие сэ ерте орьче Плин де бунэтате
техника пэянженулуй:
диаграма Venn, констэ ын компа- раря а доуэ ноциунь. Ку ажуторул ачестей диаграме, ефектуэм идентификаря елементелор комуне, идентиче ши а челор че ле диференциязэ. Се реализязэ прин доуэ черкурь каре се интерсектязэ. Зона де интерсекцие, конституинд елементеле комуне. Контрибуе ла дезволтаря капачитэций де анализэ ши синтезэ а студенцилор, ле оферэ о имажине кларэ, ложикэ асупра релациилор каре се пот стабили ынтре диферите ноциунь лингвистиче. Фолосеск ачастэ диаграмэ: ла компараря а доуэ персонаже. ла компараря а доуэ алфабете (алфабетул молдовенеск ку алфабетул русеск), идентификэм партикуларитэциле ачестор алфабете; ла компараря аджективелор проприу-зисе ку аджективеле деривате; ла компараря а доуэ пэрць де ворбире (адвербул ку аджективул).
БЭТРЫНУЛ ТАТЭ(Фарфурия де лемн де Т.Дорз) есте бэтут, инсултат, мэнынкэ дин фарфурие де лемн, есте ынлэтурат де ла масэ, есте ынжосит БУНЕЛУЛ(дин нувела луй И.Друцэ ку ачелашь нуме) есте стимат де тоць, е пус ын капул месей, есте оаспетеле чел май онорат, ыл респектэ, ыл онорязэ, се сфэтуе ын тоате ку ел. Компараря персонажелор дупэ диаграма VЕNN, ынцелепць, непутинчошь, ау фост мунчиторь, ау експериенцэ маре де вяцэ. Ау копий
Ынкэ аш дори сэ не оприм ла челе май дес утилизате техноложий компютеризате ла лекций: Презентаря ын Power Pointын Ынаинте де а прегэти о презентаре, требуе стабилит ынтый скопул, рэспунзынд ла ынтребэрь прекум: «Че врем сэ презентэм?», «Ку че скоп презентэм?», «Куй презентэм?», «Каре есте дурата презентэрий?» Презентаря требуе сэ фие акчесибилэ, сэ ну пликтисяскэ, сэ се ынкадрезе ын 10 – 15 минуте.
Ореле де литературэ – сынт оре де артэ, унде сынт импортанте ши музика ши пиктура. Тоате ачестя, кред еу, пот офери техноложииле компютеризате ши посибилитэциле мултимедия каре вэ пермит сэ ведець лумя ку окий артиштилор, сэ аузь речитаря оперелор де артишть, прозэ ши музикэ класикэ. Ын ачест лукру професорулуй ый ва ажута арэтаря презентэрилор але веций ши оперей скрииторулуй, аскултаря оперелор музикале, визионаря филмелор. Тот аич путем инклуде ши визионаря унор филме екранизате дупэ опереле марилор скрииторь.
Фолосиря ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ а илустрациилор, десенелор, кросвордурь фаче лекция май интересантэ ши креште активитатя креатоаре а елевилор
артикулат ку артиколул хотэрыт субстантивеле дате, фиинд атенць ла женул ши ла нумэрул лор. маскулин Бэят цап куркан бербек копачь бразь норь фий копий баргажий група I Тимп де лукру: 10 минуте пунктаж: 30п феменин фатэ капрэ куркэ оае пикэтурь гэинь епуроайче фииче копиле бэрчь неутру кибрит театру пикс дулап пенаре трактоаре хэтурь морминте кап браць
аш вря сэ мэ май опреск ун пик ла етапа де консолидаре а куноштинцелор, де реструктураре активэ а скемей де гындире, каре ва инклуде кончептеле ной, еа се нумеште РЕФЛЕКСИЯ. Ын ачастэ фазэ елевий експримэ, ку проприиле кувинте, идеиле ши куноштинцеле ной; Рефлекция се реализязэ прин дискуций де груп ши колективе, активитэць де скриере индивидуале/ын перекь/групе, конкретинзынду-се прин диферите техничь/пробе илустративе.
25 апреля Мэ симпт бине, сынт прегэтит пентру лекцие Ну-мь пасэ де нимик Мэ ынгрижорез: о сэ реушеск? Рефлексия пентру ынчепутул лекцией
Еу ам реушит тотул мь-а фост урыт Ам аштептат резултате май буне Рефлексия пентру сфыршитул лекцией.
Скрисоаре дескисэ Драгэ мэмикэ! Вряу сэ вэ спун кэ азь ла лекцие... Мь- а плэкут… Мь- а фост греу... Кред кэ ам лукрат пе нота…
Конклузий: Авантажеле методелор: апар идей май мулте ши май буне; елевий ынвацэ унул де ла алтул, ну доар де ла ынвэцэтор; елевул интрэ ын контакт ку алте опиний декыт але сале, ачестя облигын-ду-л сэ цинэ сяма де еле; дезволтаря унор релаций интерперсонале май буне: релаций колежиале, солидаритате, грижэ ши девотамент, сприжин персонал; евалуаря се реализязэ прин рапортаря ла прогресул индивидуал, дар аре ын ведере атыт партичипаря фиекэруй елеев ла прочесул елаборэрий ын комун кыт ши резултатул екипей.
Дезавантажеле методелор: импунеря лукрулуй ын екипэ ну ва реуши ынтотдяуна сэ ынтегрезе елевий тимизь ши ку дефичиенце мажоре де комуникаре; продуктивитатя унор елевь поате скэдя унеорь, атунч кынд сынт облигаць сэ колаборезе ку алць елевь; -нечеситэ май мулт тимп; се поате пьерде дин ведере обьективул финал де ынвэцаре, акордынд фоарте маре атенцие релациилор интрагруп.
Ынкеере. Ной ынвэцэторий, ынвэцэм ын фиекаре зи сэ фим креативь, модернь ымпреунэ ку елевий ноштри, пе каре ынчеркэм сэ-й ынармэм ку кыт май мулте техничь де ынвэцаре ши техноложий иноватоаре, кэутынд сэ ле пунем ын валоаре кыт май мулт потенциал креатив. Импортант есте ка ынвэцэторул сэ айбэ ынкредере ын елевь, Ши, дакэ ынвэцэторул алтернязэ методеле традиционале ку челе модерне, интерактиве, ку сигуранцэ резултателе ар фи евиденте. Импортант есте сэ ну не фие тямэ сэ експериментэм ноул ши сэ фим ын примул рынд ной ыншине креативь. Стимуларя, мотиваря елевилор депинде де даскэл, де релация динтре ел ши копий, прекум ши де гэсиря унор кэй акчесибиле дезволтэрий ачестея.
Библиографие 1. Абрик Ж.К. Психоложия комуникэрий. Теорий ши методе. Яшь: Полиром, Баринова е.А. Методика лимбий молдовенешть Гид методик: Супорт методико-дидактик. Тираспол: УСН «Т.Г. Шевченко», Дырул А.М. Лимба молдовеняскэ контемпоранэ. 5. Опреску М. Методе традиционале ши модерне фолосите ын предаря лимбий енглезе Хропотинский А.Г. Импортанца ворбирий ын активитатя де ынвэцаре. Мулцумим Пентру Атенцие!